چگونه جای تبخال را درمان کنیم؟ازعلل تا درمان

تبخال چیست؟

تب‌خال یا هرپس سیمپلکس یک بیماری ویروسی است که توسط ویروسی به همین نام ایجاد می‌شود و موضع درگیر به صورت التهاب و مجموعه‌تاول‌های ریز نمایان می‌شود. ویروس هرپس سیمپلکس عامل بیماری تبخال در صورت، آلات تناسلی هر دو جنس، مغز، چشم و گاهی حتی فلج بل نیز می‌گردد. برای تب‌خال هنوز درمان قطعی وجود ندارد و اگر ویروس وارد بدن شود تا پایان عمر همراه شخص خواهد ماند و در هنگام ضعف دفاعی بدن بروز می‌نماید. اگرچه در برخی بیماران و پس از چندین سال عود بیماری، به ناگهان تظاهر مجدد تب‌خال از بین می‌رود اما هم‌چنان ناقل ویروس به دیگران خواهند بود.

انواع ویروس تبخال

ویروس تبخال در دو نوع وجود دارد که شامل:

ویروس تبخال نوع 1:

معمولاً از طریق تماس با بزاق آلوده منتقل می شود (برای مثال از طریق بوسیدن، خوردن از یک ظروف و یا به اشتراک گذاری موارد شخصی). مرتبط با عفونت دهان، لب و صورت است.

ویروس تبخال نوع 2:

از طریق تماس جنسی منتقل می شود و با زخم یا زخم تناسلی مرتبط است. عفونت منجر به تبخال تناسلی در دهان و تبخال تناسلی در ناحیه تناسلی می شود، و ممکن است از طریق تماس دهانی یا جنسی ایجاد شود. ویروس حتی زمانی که زخم و نشانه ها دیده نمی شوند، می تواند منتقل شود.

شیوع بیماری تبخال با تب، زخم دهانی و بزرگ شدن غدد لنفاوی مشخص می شود. اولین قسمت شیوع تبخال نیز ممکن است با تب همراه باشد. پس از شیوع بیماری، این ویروس تمایل دارد به سیستم عصبی برگردد و می تواند دوباره به خاطر محرک ها مانند استرس، بیماری، مواد غذایی خاص، تغییرات هورمونی، جراحی و سیستم ایمنی در خطر افتاده فعال شود.

علائم تبخال

بیشتر افراد تا ماه‌ها یا سال‌ها پس از آلوده شدن، هیچ گونه علائمی را تجربه نمی کنند. افرادی که در دوره ابتدایی علائم دارند معمولاً حدود 4 روز پس از مواجهه (بین 2 تا 12 روز) این علائم در آن ها بروز می‌کند.

بسیاری از افراد مبتلا به HSV با عود تبخال روبرو هستند. بیشترین عودها در زمانی که فرد برای اولین بار آلوده می شود، روی می دهد. با این حال با گذشت زمان، دوره‌های بهبودی طولانی تر می شوند و هر دوره شدیدتر می‌شود.

علائم عفونت اولیه

عفونت اولیه اصطلاحی است که در زمانی که فرد برای اولین بار به تبخال دستگاه تناسلی مبتلا می شود، بکار می رود. علائم بیماری بسیار شدید است و شامل موارد زیر است:

• بروز تاول و زخم بر روی دستگاه تناسلی خارجی، واژن یا گردن رحم
  • ترشحات واژینال
  • درد و خارش
  • غدد لنفاوی حساس به لمس و بزرگ شده
  • درد در زمان ادرار
  • درجه حرارت بالا (تب)
  • ضعف (احساس بدحالی)
  • بروز تبخال در اطراف دهان
  • تاول های قرمز بر روی پوست
علل تبخال

در بیشتر موارد زخم ها بهبود می‌یابند و هیچ اسکاری در فرد دیده نمی‌شود.

علائم عود عفونت

علائمی که در صورت عود عفونت رخ می‌دهند، شدت کمتری دارند و بیشتر از مرحله اولیه عفونت بطول نمی‌انجامند، این علائم بیش از ۱۰ روز طول نمی کشند و شامل موارد زیر هستند:

• سوزش و خارش در اطراف دستگاه تناسلی پیش از ظاهر شدن تاول
  • وجود تاول و زخم در دهانه رحم در زنان
  • تبخال در اطراف دهان
  • تاول های قرمز

در نهایت، عود مجدد کمتر روی می‌دهد و شدت کمتری دارد.

آیا تبخال خطرناک است؟

خود تبخال خطرناک نیست، اما احتمال دارد که ویروس به بخش های دیگر بدن منتشر شود و این می تواند خطرناک باشد.

معمولا بچه در شش ماه اول زندگی خود تبخال نمی گیرد، زیرا آنتی بادی های دریافت شده از مادر محافظت لازم را فراهم می سازد. اما اگر بچه کوچکتر از 3 ماهه باشد و هر گونه زخم دهان بگیرد، فورا به متخصص رجوع کنید. در بچه های کوچک تبخال بخصوص به مغز و سایر ارگان ها منتشر می شود و موجب آسیب های کشنده و بالقوه شدید می شود.

زمانی که بچه تبخال دارد، اجازه ندهید چشمان خود را لمس کند. اگر ویروس به چشم منتشر شود، آن را تبخال چشمی می نامند. این یک عفونت جدی چشم است.

اگر پلک یا سطح چشم بچه دچار تبخال شد، باید فورا به بیمارستان مراجعه کنید. ممکن است تجویز داروهای ضد ویروس برای جلوگیری از اسکار عفونت بر روی ملتحمه نیاز باشد. در موارد خیلی نادر، تبخال چشمی موجب ضعف بینایی و حتی کوری می شود.

عوارض تبخال

در برخی افراد ، ویروسی که باعث تبخال می‌شود می‌تواند در سایر مناطق بدن مشکلاتی ایجاد کند ، از جمله:

نوک انگشتان:

HSV-1 و HSV-2 می‌تواند به انگشتان دست منتقل شود. این نوع عفونت غالباً با عنوان herpes whitlow شناخته می‌شود. کودکانی که شست خود را می مکند ممکن است عفونت را از دهان به شست منتقل کنند.

چشم ها:

این ویروس گاهی اوقات می‌تواند باعث عفونت چشم شود. عفونت‌های مکرر می‌تواند باعث ایجاد زخم و آسیب شود که ممکن است منجر به مشکلات بینایی یا از دست دادن بینایی شود.

تبخال در چشم

مناطق گسترده پوست:

افرادی که به بیماری پوستی به نام درماتیت آتوپیک (اگزما) مبتلا هستند، در معرض خطر گسترش سرماخوردگی در سراسر بدن می باشند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

تبخال یا زخم‌های سرماخوردگی به طور کلی بدون درمان از بین می رود اما در این موارد به پزشک مراجعه کنید:

• سیستم ایمنی ضعیفی دارید
  • تبخال طی دو هفته بهبود نمی‌یابد
  • علائم شدید است
  • عود مکرر تبخال دارید
  • در چشمان خود احساس تحریک و سوزش می‌کنید

درمان تبخال

هیچ دارویی نمی‌تواند مانع از بروز ویروس تبخال شود. پزشکان ممکن است برای جلوگیری از تکثیر ویروس، ضد ویروسی مانند آسیکلوویر را تجویز کنند. داروهای ضد ویروسی کمک می‌کنند شیوع ویروس سریعتر از بین رود و شدت علائم را نیز کاهش می‌دهند. پزشکان معمولاً در اولین دوره ی بروز علائم در فرد، ضد ویروس تجویز می کنند. از آنجا که عود مجدد معمولاً خفیف است، غالباً به درمان نیازی ندارد.

درمان دوره ای عموماً برای افرادی است که در مدت یک سال کمتر از شش عود دارند. پزشکان ممکن است با بروز هر دوره از علائم، یک دوره ۵ روزه آنتی ویروس تجویز کنند. استرس، خستگی، بیماری، سایش پوست یا آفتاب گرفتن ممکن است عود علائم را تحریک کند. شناسایی و جلوگیری از این محرک‌ها ممکن است به کاهش میزان عود تبخال کمک نماید.

دقت کنید که کندن تبخال یا دست زدن به آن ممکن است باعث گسترش آن و سرایت به سایر نقاط بدن شود، بنابراین توصیه می‌کنیم در صورتی که از روش‌های درمان خانگی نتیجه نگرفتید بهتر است هر چه زودتر با یک متخصص پوست مشورت کنید تا شما را راهنمایی نماید.

جلوگیری از انتقال تبخال

اگر بیش از نه بار در سال دچار تبخال سرد یا در معرض خطر بالای عوارض جدی باشید ، ممکن است پزشک برای شما یک داروی ضد ویروسی تجویز کند که به طور منظم مصرف کنید. اگر به نظر می‌رسد نور خورشید عود شما را تحریک می‌کند، ضد آفتاب را در محلی که مایل به بیرون آمدن آن است ، استفاده کنید. یا در مورد استفاده از آن، با پزشک خود صحبت کنید.

برای جلوگیری از سرایت زخم‌های سرد به افراد دیگر یا سایر قسمت‌های بدن، ممکن است برخی از اقدامات احتیاطی زیر را امتحان کنید:

• در حالی که تاول وجود دارد از بوسیدن و تماس پوستی با افراد خودداری کنید. ویروس به راحتی در هنگام نشت مایع تاول‌ها گسترش می‌یابد.
  • از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی خود جدا خودداری کنید. ظروف ، حوله ها ، مرهم لب و سایر وسایل شخصی می‌تواند ویروس را در صورت وجود تاول منتشر کند.
  • دستان خود را تمیز نگه دارید. قبل از لمس خود و افراد دیگر به خصوص نوزادان، هنگامی که دچار زخم سرماخوردگی هستید ، دستان خود را با دقت بشویید.