انواع علل خارش سر و درمان آن

خارش سر هر کسی را می تواند دیوانه کند. احتمالا شما هم تجربه کرده اید که به هر دلیلی قسمت یا تمام سر شما شروع به خارش کرده و با خاراندن آن، نه تنها درمان نمی شود بلکه بیشتر هم می شود. البته اگر دچار این حالت شده اید و برای همین به سراغ گوگل آمده اید، نیازی نیست نگران باشید. در این مطلب از سایت ایران زمین ما تمام علل خارش سر و راه های درمان آن را به شما خواهیم گفت. پس تا انتهای متن با ما همراه باشید.

علائم خارش سر چیست؟

خارش سر می‌تواند به یک مشکل آزاردهنده تبدیل شود؛ در این شرایط، خاراندن و خراشیدن پوست سر ممکن است احساس بهتری به شما بدهد، اما گاهی اوقات با درد نیز همراه است.

علائمی که نشان می‌دهند شما به خارش سر مبتلا شدید عبارت‌اند از:

• طاسی ناحیه‌ای
  • خشک شدن پوست
  • التهاب یا تحریک پوست
  • تب ضعیف
  • زخم‌های چرکی
  • سرخ شدن پوست
  • پوسته پوسته شدن یا لکه‌های پوستی روی سر
  • تورم پوست سر
  • زخم شدن پوست سر
علل خارش پوست سر

علل خارش سر چیست؟

دلایل زیادی می تواند موجب خارش سر شود که ما از مهم ترین و رایج ترین های آن ها نام خواهیم برد.

خارش سر به دلیل شوره سر

اگر همزمان با خارش سر، متوجه وجود پوسته‌های ریز سفید رنگ لابه‌لای موهای سر یا روی لباس خود شده‌اید، احتمالا مبتلا به شوره سر شده‌اید. این عارضه یکی از مشکلات رایج و یکی از دلایل خارش پوست سر است. تجمع سلول‌های مرده پوست سر که به‌صورت پوسته پوسته‌های سفید رنگی از پوست جدا می‌شوند، شوره نامیده می‌شود. شوره سر مشکل خاص و خطرناکی نیست و به‌جز خارش سر، عوارض دیگری هم ندارد. افراد در هر سنی با این مشکل روبرو می‌شوند.

دلیل بروز شوره می‌تواند استرس، شرایط آب و هوایی، نحوه مراقبت از موها، میزان شستشو و میزان حرارت آب، نوع شامپو، شانه نکردن موها به‌صورت مرتب، برخی بیماری‌ها و مواردی از این دست باشد. شوره سر یا به صورت خشک دیده میشود یا چرب.

برای درمان شوره سر از شامپوی ضد شوره استفاده کنید که حاوی سلنیوم و زینک است و می‌تواند به کنترل میکروب کمک کند. اگر شوره سر بسیار حاد باشد، از شامپوهای قوی ضد قارچی، کرم، لوسیون و فوم‌هایی استفاده می‌شود که چربی سطح پوست را هم کنترل کند.

تعریق زیاد

یکی از مواردی که باعث بروز خارش سر می‌شود، تعریق زیاد است. بعضی از افراد از ناحیه سر بیشتر عرق می‌کنند. این تعریق باعث افزایش چربی پوست سر شده و یک مکان بسیار خوب برای رشد قارچ‌ها فراهم خواهد شد.

خارش سر با سوریازیس

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که سبب ایجاد لکه‌های متورم، قرمز و ملتهب روی سطح پوست می‌شود. این بیماری واگیردار نیست و از فرد دیگری منتقل نمی‌شود. برای درمان عارضه پوستی پسوریازیس سر از شامپوهای مخصوص استفاده کنید که دارای زغال‌سنگ و اسید سالیسیلیک هستند. ولی قبل از هر اقدامی به پزشک متخصص مراجعه کنید.

خارش سر به علت کن پلان

لیکن پلان یک بیماری التهابی است که با قرمزی و التهاب و خارش همراه است. وجود این بیماری روی پوست سر، باعث ریزش سکه‌ای موهای سر می‌شود. این بیماری خیلی شایع نیست و افراد به دلایل محدودی ممکن است دچار آن شوند و البته قابل درمان است و جای نگرانی وجود ندارد.

درماتیت تماسی یا حساسیت پوستی

اگر پوست حساس دارید و بدنتان نسبت به محصولات مختلف پوست و مو عکس‌العمل‌های غیر معمولی نشان می‌دهد، اگر نسبت به مواد خوراکی آلرژی دارید و دچار بیماری آسم هستید، خارش سرتان می‌تواند دلیل درماتیت تماسی باشد.

برخی از انواع پوسته سر به صورت طبیعی حساس‌تر از باقی افراد هستند. در بسیاری از محصولات مانند شامپو، اسپری مو یا انواع حالت‌دهنده‌ها موادی به کار برده شده‌اند که می‌توانند به عنوان ماده حساسیت‌زا عمل کنند. داشتن رایحه و عصاره‌های مختلف در این محصولات هم یکی از دلایل اصلی حساسیت است.

ذرات و مواد حساسیت‌زا و آزاردهنده سریع جذب پوست می‌شوند و روی سطح پوست باقی می‌مانند و سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند. با ایجاد التهاب و به کار افتادن سیستم ایمنی، سلول‌های پوستی سعی می‌کنند با این ماده مهاجم مبارزه کنند و آن را از بین ببرند و آنچه باقی می‌ماند، خارش سر و به جا ماندن لکه‌های قرمز روی پوست سر است.

عفونت قارچی کچلی

این قارچ سر طرحی مشابه کرم‌های حلقوی دارد و علائمی مانند قرمزی پوست و خارش سر باقی می‌گذارد.اگر علت خارش سر شما این عفونت قارچی کچلی مانند شوره ظاهر می‌شود و عامل اصلی آن قارچی به نام Trichophyton rubrum است.

این بیماری مسری و واگیردار است، پس اگر در تماس با فردی قرار بگیرید که به این عفونت مبتلاست، احتمال خارش سر و شروع عفونت قارچی در شما هم وجود خواهد داشت. اگر این بیماری قارچی را درمان نکنید، باعث ریزش مو می‌شود. این قارچ فقط روی سطح پوست سر شما فعالیت نمی‌کند، بلکه در عمق فولیکول مو هم فعال است. اگر در مورد داشتن کچلی مو مشکوک هستید، سریعاً برای ویزیت به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

برای درمان قارچ سر باید از محصولات و داروهای دارای فرمولاسیون ضد قارچی استفاده شود. همچنین ممکن است داروهای خوراکی هم با توجه به شدت عفونت قارچی توسط پزشک تجویز شود.

شپش سر

شاید این تصور وجود داشته باشد که تنها بچه‌های مدرسه‌ای به شپش سر دچار می‌شوند اما این موجودات کوچک می‌توانند بزرگسالان را هم گرفتار کنند. در واقع شپش، موی تمیز را ترجیح می‌دهد.

علائم شپش سر معمولا خارش سر، گردن و گوش‌هاست که واکنشی آلرژیک به بزاق شپش‌هاست. گاهی امکان دارد دو تا شش هفته بعد از هجوم شپش‌ها خارشی وجود نداشته باشد، مخصوصا برای کسی که برای اولین بار دچار شپش می‌شود. تخم شپش که به آن «نیت» (nit) می‌گویند، بسیار بسیار ریز بوده و به تار موی فرد می‌چسبد. شپش ممکن است به صورت شوره به نظر برسد، اما بر خلاف شوره که با تکان دادن سر، جدا می‌شود، شپش به دلیل چسبندگی زیاد به تار مو، به راحتی جدا نمی‌شود.

می‌دانیم که خیلی ناخوشایند به نظر می‌رسد اما گاهی حتی می‌توانید شپش‌ها را ببینید که در حال رفت و آمد روی سر هستند، با این حال پیدا کردن شپش‌ها در این حالت سخت‌تر است.

شپش سر

خارش سر به دلیل استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی

مانند خارش بدن که می‌تواند به دلیل مواد آلرژی‌زای موجود در محصولات آرایشی ایجاد شود، ماسک مو یا ژل حالت دهنده شما هم می‌تواند دلیل خارش سر شما باشد. تحقیقات نشان داده است که استفاده بیش از حد از مواد آرایشی باعث خارش پوست سر می‌شود.

ممکن است در ابتدای شروع مصرف این محصولات زیبایی، مو براق و نرم شود ولی همین‌طور که پیش می‌روید و مرتب از آنها استفاده می‌کنید، مواد شیمیایی که به درستی هم شسته نمی‌شوند، موجب ریزش مو، خشکی و خارش سر می‌گردند.

همچنین به دنبال استفاده بیش از حد از شامپو و نرم‌کننده‌های مو حساسیت‌های تماسی هم افزایش پیدا می‌کند. هیچ تضمینی نیست که شامپوی مخصوص شما برای همیشه مشکلی ایجاد نکند، همان‌طور که پیش از این گفتیم برخی از آلرژن‌ها به مرور زمان حساسیت را بروز می‌دهند.

خشکی پوست سر

اگر پوست سر شما به صورت طبیعی خشک است، خارش سر می‌تواند از اصلی‌ترین علائم آن باشد. همان‌طور که پوست خشک بدن، صورت و دست موجب خارش می‌شود، خشکی پوست سر هم خارش به همراه دارد. زمانی که پوست سرتان آب‌رسانی شود و رطوبت کافی را دریافت کند، این مشکل هم برطرف می‌شود. پوست خشک حساس‌تر است، در برابر مواد حساسیت‌زا زودتر ملتهب می‌شود و واکنش نشان می‌دهد و البته به همان نسبت هم قادر نیست در برابر این مواد مبارزه و مقاومت کند.

اگر برای درمان خشکی سر زودتر دست به کار نشوید، پوست سر خشک‌تر و خشک‌تر می‌شود، خارش بیشتر اذیت‌تان می‌کند و پوسته‌های ریز روی سر مشاهده می‌گردد. پس یکی از روش‌های درمان پوسته‌پوسته شدن سر درمان خشکی آن است.

درمان خانگی خارش سر

حال که با دلایل عمده خارش سر آشنا شدیم، به سراغ راه های درمان آن می رویم. همچنان با ما همراه باشید.

روغن زیتون گرم

استفاده از روغن زیتون گرم روی پوست سر می‌تواند به نرم و شل شدن پوسته‌ها‌ی خارش‌دار سطح پوست و در نهایت رفع خارش سر کمک کند.

ابتدا شیشه روغن زیتون را با کمی مالش گرم کنید و سپس روی پوست سرتان ماساژ دهید. اجازه دهید روغن زیتون برای چند ساعت روی پوست سرتان بماند و سپس آن را با شامپوهای درمانی مثل شامپوی کول تار یا قطران زغال سنگ یا سالیسیلیک اسید بشویید.

درمان خارش سر با روغن نارگیل

روغن نارگیل به عنوان یک محافظ عمل میکند که پوست سر شما را مرطوب نگه میدارد و خشکی را کاهش میدهد.

دارای خواص ضد باکتریایی است که با عفونت فولیکول های مو سایر عفونت های قارچی مثل، تورم قارچی روی پوست سر مبارزه میکند.

• روغن نارگیل را کمی گرم کنید و به آرامی روی پوست سر و ریشه های مو ماساژ دهید.
  • این کار را به مدت 10 دقیقه ادامه دهید و با استفاده از یک کلاه حمام یا حوله سرتان را بپوشانید.
  • بعد از 2 الی 3 ساعت با شامپو و آب آن را شستشو دهید.
  • این روند را 3 بار در هفته تکرار کنید.
  • همچنین می توانید چندین قطره روغن نارگیل را به شامپوی روزانه خود اضافه کنید.

جو دوسر کلوئیدی

برخی شامپوهای ضد شوره حاوی یک ماده موثره طبیعی به نام جو دوسر کلوئیدی یا بلغور جو دو سر هستند. این ترکیب در واقع جو دوسر آسیاب شده بسیار ریز محلول در آب است. این محلول یک لایه نازک و محافظ روی سطح پوست تشکیل می‌دهد که رطوبت آن را حفظ کرده و مانع خشکی پوست سر و پوسته پوسته شدن آن می‌شود.

جو دوسر کلوئیدی به عنوان یک آنتی اکسیدان شناخته شده و همچنین خاصیت ضد التهابی دارد، که هر دوی این موارد، به کاهش سوزش پوست کمک می‌کنند.

سرکه سیب

درمان خارش سر با سرکه سیب، یکی دیگر از روش‌های سنتی است که می‌توان آن را امتحان کرد. سرکه سیب PH پوست را کم کرده و در نتیجه خارش پوست سر متوقف می‌شود. در واقع اسید موجود در سرکه، باعث از بین رفتن باکتری‌های روی پوست سر شده و در عین حال، سلول‌های مرده پوست را نیز از بین می‌برد. به این منظور بعد از شستن سر، مقداری سرکه مخلوط با آب را روی سر اسپری کرده و بعد از مدت زمان کوتاهی، سر را با شامپوی معمولی بشویید.

روغن نعناع فلفلی

روغن نعناع دارای مقداری زیادی از ماده‌ای طبیعی به نام منتول (جوهر نعناع) است. منتول خاصیت خنک کنندگی روی پوست دارد، بنابراین می‌تواند روشی مناسب برای درمان خارش‌ سری که در اثر حساسیت به وجود آمده است باشد.

دقت داشته باشید که مانند تمامی روغن‌های ضروری، نباید روغن نعناع رقیق نشده به صورت مستقیم روی پوست ریخته شود؛ برای استفاده از این روش، می‌توانید چند قطره از روغن را درون شامپو ریخته و به سرتان بزنید، سپس سر را به طور کامل با آب ولرم شستشو دهید.

برطرف کردن خارش کف سر با آبلیمو

آبلیمو یک عامل تمیز کننده و ضد باکتریایی میباشد و هرگونه باکتری که باعث ایجاد خارش در سر میشود را از بین میبرد. خاصیت اسیدی آن سطح ph را متعادل میکند و خشکی و خارش سر را درمان میکند.

• با مقداری آبلیموی تازه پوست سرتان را ماساژ دهید( اگر پوست حساسی دارید آن را با مقداری آب یا ماست رقیق کنید)
  • 5 دقیقه قبل از شستشو با آب دوباره با یک فنجان آب و یک قاشق چای خوری آبلیمو شستشو دهید.
  • این درمان را به صورت روتین تکرار کنید.
  • اگر موهای تیره ای دارید، از این درمان کمتر استفاده کنید، زیرا استفاده مداوم از آبلیمو به تدریج باعث روشن شدن موها میشود.

روغن درخت چای

به‌جای استفاده از ماسک‌های شیمیایی و محصولات مراقبت از پوست و مو که حاوی مواد شیمیایی هستند، از مواد طبیعی برای ساختن ماسک یا کرم مو استفاده کنید. برای نمونه، روغن درخت چای، خاصیت ضد التهابی دارد.

استفاده از این روغن برای ماساژ پوست سر، به کم شدن خارش این قسمت کمک می‌کند. چند قطره روغن چای را روی پوست سر بمالید و به آرامی ماساژ دهید. سپس بعد از گذشت چند ساعت آن را بشویید. روغن چای را می‌توان به شامپو هم اضافه کرد. این ترکیب را بهترین شامپو برای خارش سر می‌دانند.

سالیسیلیک اسید

سالیسیلیک اسید نوعی ماده شیمیایی طبیعی موجود در گیاهان است که خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی دارد و به لایه برداری پوست کمک می‌کند. این ماده، یکی از مواد موثره رایج موجود در شامپو ضد شوره است.

این اسید باعث نرم شدن قسمت‌هایی از پوست می‌شود که سفت و ضخیم شده اند و باعث می‌شود پوسته‌ها به راحتی کنده ‌شوند. سالیسیلیک اسید همچنین، موجب درمان خارش سر ناشی از شوره و سایر مشکلات مربوط به پوست سر می‌شود.

آلوئه‌ورا  برای خارش سر

یکی از گیاهانی است که خواص ضد التهابی دارد. با درست کردن یک ژل از آلوئه‌ورا، می‌توانید سطح سر را مرطوب کرده و سلول‌های مرده و قدیمی را از بین ببرید. شما به‌راحتی می‎توانید ژل آلوئه‌ورا را از درون برگ‌های آن خارج کرده و روی پوست سر ماساژ دهید. این کار را برای پوست صورت هم و سایر قسمت‌های بدن هم می‌توان انجام داد.

یوگا، تای‌چی و دیگر ورزش‌ها

شاید عجیب به نظر برسد اما آیا می‌دانستید علم نشان داده ورزش می‌تواند به کاهش التهاب ناشی از خارش سر کمک کند؟ بله درست است، براساس گزارش «مؤسسه‌ی ملی پسوریازیس» (The National Psoriasis Foundation)، بیماران مبتلا به پسوریازیس، با کمک یوگا، تای‌چی، چی‌کونگ (qigong) و به‌طور کلی ورزش، نتایج مثبتی گرفته بودند، چرا که ورزش مناسب، نیازمند کنترل تنفس است. تمرین‌های کششی و قدرتی، همراه با مدیتیشن و مراقبه نیز می‌توانند باعث بهبود جریان خون شوند، زیرا استرس را کاهش می‌دهند.

خارش سردرمان خارش سردلیل خارش سرعلائم خارش سر