هرآنچه باید دربارهی لوپوس بدانید.

لوپوس چیست؟

لوپوس یک بیماری است که زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما به بافت ها و اندام های شما حمله می کند (بیماری خود ایمنی). التهاب ناشی از لوپوس می تواند سیستم های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد – از جمله مفاصل ، پوست ، کلیه ها ، سلول های خونی ، مغز ، قلب و ریه ها.

تشخیص لوپوس دشوار است زیرا علائم و نشانه های آن اغلب شبیه بیماری های دیگر است. متمایزترین نشانه لوپوس – بثورات صورت که شبیه بال پروانه ای است که در هر دو گونه باز می شود – در بسیاری از موارد لوپوس اما نه در همه موارد رخ می دهد.

برخی از افراد با گرایش به بیماری لوپوس متولد می شوند ، که ممکن است در اثر عفونت ، داروهای خاص یا حتی نور خورشید ایجاد شود. در حالی که هیچ درمانی برای لوپوس وجود ندارد ، درمان می تواند به کنترل علائم کمک کند.

علائم بیماری لوپوس

هنگامی که فرد مبتلا به بیماری خود ایمنی مانند لوپوس است ، سیستم ایمنی نمی تواند بین مواد ناخواسته یا آنتی ژن ها و بافت سالم تمایز قائل شود. در نتیجه ، سیستم ایمنی آنتی بادی ها را علیه بافت سالم و آنتی ژن ها هدایت می کند. این باعث تورم ، درد و آسیب بافت می شود.

شایع ترین نوع آنتی بادی اتوآنتی بادی که در افراد مبتلا به لوپوس ایجاد می شود ، آنتی بادی ضد هسته ای است. با قسمتهایی از هسته سلول ، مرکز فرماندهی سلول واکنش نشان می دهد.این اتوآنتی بادی ها در خون گردش می کنند ، اما برخی از سلول های بدن دارای دیواره هایی هستند که به اندازه کافی نفوذ پذیر هستند و اجازه می دهند برخی از آنتی بادی ها از خود عبور کنند.

سپس آنتی بادی های خودکار می توانند به DNA موجود در هسته این سلول ها حمله کنند. به همین دلیل است که لوپوس بر روی برخی از اندام ها تأثیر می گذارد و بر برخی دیگر تأثیر نمی گذارد.هیچ دو مورد از بیماری لوپوس دقیقاً شبیه هم نیستند. علائم و نشانه ها ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شوند یا به آرامی ایجاد شوند ، ممکن است خفیف یا شدید باشند و ممکن است موقت یا دائمی باشند. اکثر افراد مبتلا به لوپوس دارای بیماری خفیفی هستند که با دوره هایی – که به آن شعله ور می گویند – مشخص می شود ، هنگامی که علائم و نشانه ها برای مدتی بدتر می شوند ، سپس بهبود می یابند یا حتی برای مدتی به طور کامل ناپدید می شوند.

علائم و نشانه های بیماری لوپوس بستگی به این دارد که کدام سیستم بدن تحت تأثیر این بیماری قرار می گیرد. شایع ترین علائم و نشانه ها عبارتند از:

• ضایعات پوستی
  • انگشتان پا که سفید یا آبی می شوند
  • خشکی چشم
  • سردرد ، گیجی و از دست دادن حافظه
  • کاهش اشتها و کاهش وزن
  • درد یا تورم در مفاصل و ماهیچه ها
  • تورم در پاها یا اطراف چشم
  • غدد متورم یا غدد لنفاوی
  • ضایعات پوستی
  • انگشتان پا که سفید یا آبی می شوند
  • خشکی چشم
  • سردرد ، گیجی و از دست دادن حافظه
  • کاهش اشتها و کاهش وزن
  • درد یا تورم در مفاصل و ماهیچه ها
  • تورم در پاها یا اطراف چشم
  • غدد متورم یا غدد لنفاوی

در صورت بروز بثورات غیر قابل توضیح ، تب مداوم ، درد مداوم یا خستگی به پزشک مراجعه کنید.

درمان لوپوس

علائم لوپوس در زنان چیست؟

اکثر افرادی که مبتلا به لوپوس تشخیص داده شده اند زن هستند. زنان معمولاً علائم کلی لوپوس را تجربه می کنند ، اما ممکن است عوارضی نیز داشته باشند که بر قسمت های مختلف بدن تأثیر می گذارد. این عوارض می تواند شامل مشکلات کلیوی (بیشتر در زنان آفریقایی-آمریکایی و اسپانیایی نسبت به سایر گروه ها) ، پوکی استخوان و بیماری های قلبی باشد.

انواع مدل های بیماری لوپوس

لوپوس اریتماتوی سیستمیک:

آشنا ترین نوع لوپوس است. این یک وضعیت سیستمیک است. این بیماری شدیدتر از انواع دیگر لوپوس ، مانند لوپوس دیسکوئید است ، زیرا می تواند بر هر یک از اندام ها یا سیستم های اندام بدن تأثیر بگذارد. این می تواند باعث التهاب در پوست ، مفاصل ، ریه ها ، کلیه ها ، خون ، قلب یا ترکیبی از آنها شود.این وضعیت معمولاً چرخه ها را طی می کند. در زمان بهبودی ، فرد هیچ علامتی نخواهد داشت. در طول بیماری ، بیماری فعال است و علائم ظاهر می شود.

دیسکوئید لوپوس اریتماتوز:

در لوپوس اریتماتوز دیسکوئید یا لوپوس پوستی علائم فقط بر پوست تأثیر می گذارد. بثورات روی صورت ، گردن و پوست سر ظاهر می شود. نواحی برجسته ممکن است ضخیم و پوسته پوسته شوند و ممکن است زخم ایجاد شود. بثورات ممکن است از چند روز تا چند سال طول بکشد و ممکن است عود کند.

لوپوس اریتماتوز جلدی:

لوپوس اریتماتوز زیر پوستی به ضایعات پوستی اشاره می کند که در قسمت هایی از بدن که در معرض آفتاب قرار دارند ظاهر می شود. ضایعات باعث ایجاد زخم نمی شوند.

لوپوس ناشی از دارو

در حدود 10 درصد از افراد مبتلا به، علائم به دلیل واکنش به داروهای تجویزی خاص رخ می دهد.

اینها شامل برخی از داروهایی است که افراد برای درمان تشنج و فشار خون بالا استفاده می کنند . آنها همچنین شامل برخی از داروهای تیروئید ، آنتی بیوتیک ها ، ضد قارچ ها و قرص های ضد بارداری خوراکی هستند.

داروهایی که معمولاً با این شکل لوپوس همراه هستند عبارتند از:

هیدرالازین ، داروی فشار خون بالا

پروکائین آمید ، داروی آریتمی قلب

ایزونیازید ، آنتی بیوتیک مورد استفاده در درمان سل (سل)

لوپوس ناشی از دارو معمولاً پس از قطع مصرف دارو توسط فرد از بین می رود.

چه کسانی به لوپوس مبتلا می شوند؟

هر کسی می تواند لوپوس داشته باشد. ممکن است برای زنان ، مردان ، کودکان و حتی نوزادان اتفاق بیفتد. این بیماری بیشتر در زنان مشاهده می شود تا مردان ، حدود 90 درصد موارد تشخیص داده شده مربوط به زنان در سنین باروری است. برآورد تعداد افراد مبتلا به لوپوس در ایالات متحده برای کارشناسان مشکل است زیرا تشخیص آن دشوار است. لوپوس دارای علائم بسیار متنوعی است که می تواند نشانه سایر بیماری های پزشکی نیز باشد. به همین دلیل ، ممکن است افرادی مبتلا به لوپوس باشند که در طول زندگی خود تشخیص داده نشوند.اگر یکی از اعضای خانواده شما مبتلا به لوپوس یا بیماری خود ایمنی دیگر باشد ، خطر ابتلا به لوپوس نیز افزایش می یابد.

لوپوس چگونه درمان می شود؟

نحوه درمان ارائه دهنده شما با لوپوس می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد ، از جمله:

علائم و عوارضی که تجربه می کنید.

شدت پرونده شما

سن شما.

نوع داروهایی که ممکن است مصرف کنید.

سلامت عمومی شما

سابقه پزشکی شما

در حال حاضر درمانی برای لوپوس وجود ندارد. درمان لوپوس بر کنترل علائم شما و محدود کردن میزان آسیب این بیماری به بدن شما متمرکز است. می توان این بیماری را به حداقل رساند تا تاثیر لوپوس بر زندگی شما را به حداقل برساند ، اما هرگز از بین نمی رود.

لوپوس یک بیماری مادام العمر (مزمن) است که باید به طور منظم مدیریت شود. هدف از درمان این است که علائم خود را به بهبودی (غیر فعال) برسانید و میزان آسیب بیماری را به اندام های خود محدود کنید. متأسفانه بیماری لوپوس غیرقابل پیش بینی است و نحوه تأثیر شرایط بر روی فرد می تواند در طول زمان تغییر کرده و تغییر کند. شما باید به طور مرتب به ارائه دهنده خدمات درمانی خود مراجعه کرده و برنامه مراقبت خود را با علائم خود مطابقت دهید.

برخی از افراد با علائم خفیف لوپوس ممکن است نیاز به درمان محدود داشته باشند. این افراد ممکن است علائمی داشته باشند که تحت مراقبت قرار گیرند تا مطمئن شوند بدتر نمی‌شوند ، اما در حال حاضر نیازی به درمان ندارند. دیگران ممکن است به یک برنامه درمانی تهاجمی نیاز داشته باشند. این افراد عوارض جدی تری دارند (مانند عوارض قلبی ، ریوی یا کلیوی). ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما بهترین گزینه های درمانی را با توجه به علائم ، عوارض و سابقه پزشکی شما با شما در میان می گذارد.

درمان بیماری لوپوس

درمان های خانگی لوپوس

در حال حاضر هیچ درمانی برای لوپوس وجود ندارد ، اما مردم می توانند علائم و علائم خود را با تغییر شیوه زندگی و مصرف دارو کنترل کنند.

هدف درمان به شرح زیر است:

جلوگیری یا مدیریت شعله ور شدن

کاهش خطر آسیب به اندام ها

داروها می توانند به موارد زیر کمک کنند:

کاهش درد و تورم

تنظیم فعالیت سیستم ایمنی بدن

تعادل هورمون ها

کاهش یا جلوگیری از آسیب مفاصل و اندام ها

فشار خون را کنترل کنید

کاهش خطر عفونت

کلسترول را کنترل کنید

درمان دقیق به نحوه تاثیر لوپوس بر روی فرد بستگی دارد. بدون درمان ، ممکن است جرقه هایی رخ دهد که ممکن است عواقبی تهدید کننده زندگی داشته باشد.

درمانهای جایگزین و خانگی

ورزش می تواند به کاهش درد و کاهش استرس کمک کند.

به غیر از دارو ، موارد زیر ممکن است به تسکین درد یا کاهش خطر ابتلا به التهاب کمک کند :

اعمال گرما و سرما

شرکت در فعالیتهای آرامش بخش یا مدیتیشن ، از جمله یوگا و تای چی

انجام ورزش منظم در صورت امکان

اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفتاب

تا حد امکان از استرس دوری کنید

آیا می توانید بر اثر بیماری لوپوس بمیرید؟

در بیشتر موارد ، مرگ مستقیماً توسط لوپوس ایجاد نمی شود ، بلکه ناشی از علائم و آسیب به اندام ها است. مسائلی مانند آسیب کلیوی ، بیماری های قلبی عروقی و عفونت ها می توانند صدمات جدی ایجاد کرده و زندگی را تهدید کنند.

آیا لوپوس مسری است؟

لوپوس مسری نیست و با لمس ، عطسه یا سرفه از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود.

اگر لوپوس دارم آیا به فرزندانم منتقل می کنم؟

لوپوس می تواند یک عامل ژنتیکی داشته باشد. در صورت داشتن سایر اعضای خانواده با این بیماری ، خطر ابتلا به لوپوس افزایش می یابد. مادر مبتلا به لوپوس می تواند آن را به فرزند خود منتقل کند. با این حال ، این همیشه اتفاق نمی افتد ، و اغلب اتفاق نمی افتد. برخی از زنان مبتلا به لوپوس نوزاد مبتلا به این بیماری را به دنیا می آورند ، در حالی که برخی دیگر اینطور نیست. اگر سابقه خانوادگی لوپوس دارید یا خودتان لوپوس دارید و در فکر باردار شدن هستید ، با پزشک خود مشورت کنید.

اگر علائم لوپوس را تجربه می کنید ، با پزشک خود تماس بگیرید. تشخیص لوپوس به دلیل طیف گسترده ای از علائم و نحوه ایجادآن به تدریج و زمان زیادی طول می کشد. تشخیص بیماری اولین قدم برای مدیریت بیماری و بهبود کیفیت زندگی است.

بیماری لوپوسلوپوس