علل و درمان خارش پوست سر

خارش پوست در صورت عدم درمان می تواند واقعا هر فردی را تا مرز جنون بکشد. دلایل زیادی برای خارش پوست وجود دارد که در ادامه شایع ترین های آن را به شما در سایت ایران زمین معرفی خواهیم کرد. برای برطرف کردن خارش پوست باید دلیل و منبع آن مشخص و سپس از بین برده شود.

خشکی پوست

یکی از اصلی‌ترین دلایل خارش پوست، خشک بودن آن است که علائم خارجی هم نشان نمی‌دهد. در افرادی که سن بالاتری دارند، همچنین کسانی که سیگار می‌کشند، افرادی که ساعات زیادی را زیر نور آفتاب می‌گذرانند و یا محصولات آرایشی بسیاری را مصرف می‌کنند، خشک شدن پوست بدن همراه همیشگی آن‌هاست. البته فصل خشک مانند پاییز و زمستان و همچنین آب و هوای خشک هم در خارش پوست تاثیرگذار است.

زمانی که پوست خشک باشد، زبر شده و پوسته‌پوسته می‌شود اما نباید علائمی از برجستگی یا تورم روی سطح پوست مشاهده شود. پس اگر برآمدگی روی سطح پوستتان ایجاد شد، باید دنبال دلیل دیگری برای خارش پوست باشید. پوست خشک موجب خارش بدن می‌شود، ولی به‌طورمعمول این اتفاق به صورت مداوم تکرار نمی‌شود. نخستین راهکاری که برای درمان خارش پوست در پوست خشک پیش می‌گیرید، این است که روزی سه تا چهار مرتبه سطح پوست بدن خود را با کرم و لوسیون‌های مرغوب آب‌رسانی و مرطوب کنید. همچنین مدت زمانی که درون حمام سپری می‌کنید را کاهش دهید.

حساسیت به غذا

این حالت یک اورژانس پزشکی بوده و نیازمند مراقبت های فوری است و زمانی بوجود می آید که دستگاه ایمنی بدن به صورت نامتناسبی به مواد موجود در غذاها یا مایعات مختلف واکنش نشان می دهد. علائم از خفیف تا شدید متغیر بوده و شامل عطسه ، خارش چشم ها، ورم، قرمزی، کهیر، کرامپ شکمی، تهوع، استفراغ و دشواری تنفس می باشند. بسته به پاسخ دستگاه ایمنی، علایم ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت پس از مصرف غذای حاوی آلرژن (ماده ی حساسیت زا) بوجود بیایند. مواد غذایی متداولی که باعث حساسیت می شوند عبارتند از شیر گاو، تخم مرغ، گردو و انواع آجیل، ماهی، صدف، مغزها، گندم و سویا.

علت خارش پوست می تواند استفاده از مواد غذایی باشد.

دلایل خارش پوست

خارش پوست ناشی ازلوپوس

یک بیماری خودایمنی است که با طیفی از علایم که در دستگاه ها و ارگان های مختلف ایجاد می شوند همراه است. علایم درگیری های پوستی و مخاطی که از لکه تا زخم متغیر هستند از جمله علایم لوپوس می باشند. یکی از شاخص ترین علایم پوستی لوپوس پیدایش لکه پوستی پروانه ای شکل(Butterfly-shaped) بر روی صورت می باشد. خارش پوست ناشی از لوپوس ممکن است در معرض نور خورشید بدتر شوند.

واکنش آلرژیک (ازدیاد حساسیت)

آلرژی یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در جهان است.در واقع، بسیاری از آلرژی های پوستی در زیر چتری مانند درماتیت تماسی قرار می گیرند و تحریک خارش پوست شما که هنگام تماس با آلرژن ایجاد می شود. پیچک سمی، نیکل و یا ترکیبات موجود در اقلام مراقبت شخصی مانند دستمال مرطوب و آرایش، فقط چند مورد از آلرژن ها هستند که می توانند باعث درماتیت تماسی شوند.متخصص پوست شما ممکن است پوست را با ترکیبات مختلفی که با شایع ترین آلرژن ها مرتبط هستند ،شناسایی کند تا علت اصلی آلرژی شما را مشخص کند.

آلرژی علل خارش پوست

کهیر و خارش پوست

تاول‌های برجسته و خارش‌آوری که بعد از تماس با مواد حساسیت‌زا روی پوست ایجاد می‌شوند، کهیر هستند. شکل کهیر می‌تواند گِرد و کوچک، حلقه‌ای یا به اشکال نامشخص باشد. خارش پوست، قرمزی، برافروختگی و دردناک بودن پوست در هنگام لمس کردن آن از نشانه‌های کهیر هستند.

لکه های پوستی

• این حالت جزو اورژانس های بوده و نیازمند مراقبت های فوری است
  • به صورت تغییر واضح در رنگ یا بافت پوست تعریف می شود
  • علل متعددی باعث ایجاد این حالت می شوند که عبارتند از گزش حشرات، واکنش های آلرژیک، عوارض جانبی داروها، عفونت های قارچی و باکتریایی پوست، بیماری های عفونی و یا خود ایمنی
  • در بسیاری از موارد می توان علایم راش را در خانه کنترل کرد اما راش های شدید و بویژه مواردی که با علایمی نظیر تب، درد، سرگیجه، استفراغ و تنگی نفس هستند ممکن است نیازمند درمان های پزشکی باشند
خشکی پوست

نیش و گزش در خارش پوست

گاهی خارش پوست به دلیل گزش حشرات است. اگر پشه یا عنکبوت شما را نیش بزند، متوجه آن می‌شوید. اما، تشخیص نیش ساس و کنه سخت‌تر است. زیرا جای نیش این حشرات مانند بثورات پوستی به نظر می‌رسد. اگر در پوست سر یا موی ناحیه ی تناسلی خود احساس خزیدن و خارش پوست دارید، علت آن ممکن است شپش باشد.

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری پوستی خود ایمنی است که موجب می‌شود سلول‌های پوستی چرخه زندگی خود را سریع‌تر از حد معمول پیش بگیرند. به دنبال این بیماری، سلول‌های روی سطح پوست به شکل پوسته‌پوسته و لکه‌های قرمز انباشته می‌شوند. این علائم به غیر از خارش پوست، در برخی موارد دردناک هم هستند. در برخی مواقع درمان‌های موضعی می‌تواند موجب بهبود پوست و علائم شود اما در بیماری‌های پیشرفته، پزشک به سراغ درمان‌های دیگر و از درون بدن یعنی دارو‌های خوراکی می‌رود. در دارو‌های بیولوژیک سلول‌های ایمنی سطح پوست متوقف می‌شوند.

درماتوگرافی

اگر بعد از خاراندن آرام بدن، رد باریک برجسته و قرمز رنگی روی پوست تان باقی می ماند که محو شدن آن ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد، ممکن است مبتلا به بیماری درماتوگرافی باشید. هنوز علت دقیق این بیماری مشخص نیست اما پزشکان می گویند اضطراب، عفونت ها، مواد آلرژی زا یا داروهایی مثل پنی سیلین می تواند علت بروز این مشکل باشد. درماتوگرافی یک مشکل پوستی جدی است که بر اثر آن پوست به تماس حساس می شود و هیستامین زیادی تولید می کند.

احتمال بروز این برجستگی ها در محل تماس و نقاطی که با لباس پوشیده شده بیشتر است. تشخیص این بیماری آسان است اما در اغلب موارد تشخیص داده نمی شود چون برای شخص مبتلا آنقدر شدید و آزار دهنده نیست که به خاطر آن به یک متخصص پوست مراجعه کند.

آبله مرغان و خارش پوست

ظهور تاول‌های قرمز و پرآب در نواحی مختلف بدن اولین نشانه آبله‌مرغان است. در این شرایط ناراحتی پوست با تب، بدن درد، گلودرد یا از دست دادن اشتها همراه است. این بیماری تا زمانی که تاول‌ها و جوش‌ها خشک نشوند، مسری است و از دلایل خارش پوست است.

بیماری های داخلی

برخی بیماری های داخلی (که ممکن است خطرناک باشند) باعث خارش پوست می شوند. بیماری های داخلی زیر ممکن است باعث خارش پوست سرتاسری شوند در حالی که پوست ظاهری طبیعی خواهد داشت:

• انسداد مجاری صفراوی
  • سیروز
  • آنمی
  • لوسمی
  • بیماری تیروئیدی
  • لنفوم
  • نارسایی کلیه
دلایل خارش پوست

اختلالات دستگاه عصبی

دیگر بیماری ها نیز می توانند باعث خارش پوست شوند. از جمله ی این بیماری ها عبارتند:

• مولتیپل اسکلروزیس (MS)
  • شینگل(زونا)
  • نوروپاتی

خارش پوست ناشی از داروها

داروهای رایج زیر اغلب می توانند باعث پیدایش راش و خارش پوست شوند:

• داروهای ضد قارچ
  • آنتی بیوتیک ها(بویژه آنتی بیوتیک های حاوی مشتقات سولفا)
  • مسکن های مخدر
  • داروهای ضد تصرف

خارش پوست به دلیل بارداری

برخی خانم‌ها در طول دوره بارداری دچار خارش پوست به‌خصوص در ناحیه شکم و ران‌ها می‌شوند. در برخی افراد هم مشکلات پوستی مانند درماتیت خود را به صورت وخیم‌تر نشان می‌دهند.

روش‌های درمان خارش پوست

تشخیص و درمان علت زمینه‌ای خارش پوست، موثرترین راه درمان آن است. درمان علامتی باید در حالی تجویز شود که عارضه اصلی در حال درمان است. کمپرس سرد و حمام سرد ممکن است به تسکین خارش پوست کمک کند. ایجاد یک محیط سرد در خانه و محل کار نیز موثر است. استعمال لوسیون خنک کننده حاوی کالامین، پراموکسین یا منتول و کافور نیز مفید است.

درمان موضعی خارش پوست

• بی حس کننده‌ها