درمان آکنه و جوش صورت

به چه جوش هایی آکنه می گویند؟

قبل از معرفی راه های درمان آکنه بهتر است کمی با این جوش صورت آشنا شویم. آکنه التهاب پوستی است که باعث ایجاد جوش‌های سر سیاه، سر سفید و لکه‌های قرمز دردناک می‌شود. آکنه اغلب روی پوست صورت ظاهر می‌شود، اما همچنین می‌تواند بر روی قفسه سینه، کمر و بازوها نیز ایجاد شود.

آکنه در حدود 90 درصد از بزرگسالان و همچنین 20 تا 30 درصد افراد در سنین 20 تا 40 سال را مبتلا می‌کند. نسبت به سایر بیماری‌های پوستی، بیشترین مراجعه کنندگان به پزشک، افراد مبتلا به آکنه هستند. این بیماری زندگی فرد را تهدید نمی‌کند، اما می‌تواند ناراحت کننده بوده و باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی شود.

در این مطلب از سایت ایران زمین قصد داریم راه های درمان آکنه را به شما معرفی کنیم که در صورت مراجعه پزشک می تواند گزینه ی درمانی شما باشد.

انواع آکنه

جوش سر سیاه: در سطح پوست ظاهر می شود و به رنگ سیاه درمی آید.

جوش سر سفید: در زیر سطح پوست باقی می ماند.برآمدگی کوچک صورتی رنگ ملتهب.

جوش چرکی: معروف به پیمپل جوش ملتهب و قرمز شده با دهانه ای در روی آن.

کیست / غده: جوش های عمیق ملتهب و دردناک در عمق پوست.

علل وجود جوش صورت

برای کنترل جوش و درمان آکنه به طور موثر مهم است که آنها را تشخیص دهید و بدانید که چگونه شکل می گیرند و چه چیزی باعث آنها می شود. مهم ترین چیزی که در مورد جوش صورت باید به یاد داشته باشید، این است که بدانید که تقصیر شما نیست و برخلاف باورهای عام، جوش ناشی از عوامل خارجی مثل آنچه که می خورید نیست، در واقع آنها ترکیبی از عوامل فیزیولوژیکی هستند که در زیر سطح پوست اتفاق می افتد، که فراتر از کنترل انسان می باشد.

هنگامی که صحبت جوش صورت و آکنه باشد، تنها یک عامل وجود ندارد، بلکه بسیاری از عوامل در آن دخیل هستند مانند: مقدار سموم تولید شده روی پوست که اغلب بر روی زنان تاثیرگذار است. ژنتیک که ممکن است نقش مهمی در ایجاد و ماندگاری را ایفا کند.

دلایل جوش صورت

هورمون ها:

در حقیقت آکنه یک بیماری هورمونی است. چرا که اولین بار در دوران بلوغ بروز می کند. آکنه در جوانان همزمان با افزایش هورمون مردانه بروز میکند. افزایش سطح هورمون رشد و IGF-1 نیز ممکن است بر آکنه تاثیر گذارد. افزایش هورمون تستسترون عامل ایجاد کننده جوش صورت است .

در پسران جوان یکی از مهمترین علت جوش صورت افزایش هورمون بلوغ می باشد. هورمونهای زنانه نیز می توانند باعث جوش های هورمونی شوند یکی از مهمترین قدم ها در درمان جوش صورت در خانم ها بررسی تست های هورمونی است.

سبوم اضافی:

سبوم توسط غدد آندروژن ها تحریک می شود و روغن اضافی سبوم را تولید می کند. این فرآیند کاملا طبیعی است، اما زمانی که با باکتری های سلول های مرده پوست ترکیب شود، باعث ایجاد جوش و آکنه می شود.

باکتری :

باکتری ها در انواع مختلف پوست صورت حضور دارند اما هنگامی که به یک فولیکول متصل می شود به سرعت باعث افزایش آکنه می شود.

پوسیدگی فولیکول :

سلولهای مرده پوست در فولیکول ها اغلب به طور پیوسته روغن سطح پوست را تخلیه می کنند و در افرادی که غدد بزاقی بیش از حد فعال هستند، سلول ها سریع تر این کار را انجام میدهند ، در صورت بروز چنین اتفاقی سلول های مرده پوست با روغن بیش از حد مخلوط می شود و از این طریق از روند ترمیم طبیعی پوست جلوگیری می کنند.

التهاب:

هنگامی که بدن انسان به طور ناخواسته با برخی از باکتری ها ارتباط برقرار می کنند، برخی از گلبول های سفید خون برای حمله به آنها ارسال می شود که این فرآیند واکنش التهابی نامیده می شود و پاسخ آن باعث ایجاد جوش صورت و ورم قرمزی و درد می شود و همچنین برای هر یک از ما این روند متفاوت است.

سایر علل جوش صورت نیز عبارتند از:

• مشکلات گوارشی
  • استرس اضافی
  • مصرف بعضی از داروها
  • لایه برداری های بیش از حد
  • رشد باکتریایی

درمان آکنه به روش غیر دارویی

چندین روش درمان آکنه برای بیماری آکنه وجود دارند که شامل موارد زیر هستند:

درمان آکنه با استخراج کومدون:

ابزاری کوچک به شکل قلم است که می‌تواند برای تمیز کردن جوش‌های سر سیاه و سر سفید استفاده شود.

لایه برداری شیمیایی برای درمان آکنه:

محلول شیمیایی است که روی صورت اعمال می‌شود تا پوست جدید روی پوست قدیمی جایگزین شود.

فتودینامیک درمانی:

برای تلاش جهت بهبود علائم آکنه، نور بر روی پوست تابانده می‌شود.

درمان جوش صورت و آکنه

درمان آکنه به روش موضعی (ژل، کرم و لوسیون)

این نوع درمان آکنه به موارد زیر تقسیم می‌شود:

درمان آکنه با بنزوئیل پراکسید

بنزوئیل پراکسید به عنوان یک ضد عفونی کننده در کاهش تعداد باکتری‎های موجود در سطح پوست مفید است. همچنین به کاهش تعداد جوش‌های سر سفید و سر سیاه نیز کمک می‌کند و خاصیت ضد التهابی دارد.

بنزوئیل پراکسید معمولاً به صورت کرم یا ژل موجود است که باید یک یا دو بار در روز به مدت 20 دقیقه بعد از شستشو کامل صورت استفاده شود. بنزوئیل پراکسید می‌تواند خاصیت سفید کنندگی داشته باشد، بنابراین باید از ریختن آن روی مو یا لباس خودداری کرد.

عوارض جانبی رایج درمان آکنه با بنزوئیل پراکسید شامل:

• خشکی پوست
  • احساس سوزش و خارش
  • قرمزی و لایه برداری از پوست

عوارض جانبی معمولاً خفیف است و پس از اتمام درمان از بین می‌روند.

رتینوئیدهای موضعی برای درمان آکنه

رتینوئیدهای موضعی با از بین بردن سلول‌های مرده از سطح پوست (لایه برداری) به جلوگیری از ایجاد جوش در فولیکول‌های مو کمک می‌کنند.

ترتینوئین و آداپالن، رتینوئیدهای موضعی هستند که برای درمان آکنه استفاده می‌شوند. آنها به صورت ژل یا کِرِم در دسترس هستند و معمولاً روزی یک بار قبل از رفتن به رختخواب استفاده می‌شوند.

رتینوئیدهای موضعی برای استفاده در دوران بارداری مناسب نیستند، زیرا به جنین آسیب می‌رسانند. شایع‌ترین عوارض جانبی رتینوئیدهای موضعی، سوزش خفیف پوست است. یک دوره شش هفته‌ایِ درمان مورد نیاز است.

درمان آکنه با آنتی بیوتیک‌های موضعی

آنتی بیوتیک‌های موضعی به از بین بردن باکتری‌های روی پوست کمک می‌کنند. آنها به صورت لوسیون یا ژل هستند و باید روزانه استفاده شوند. یک دوره شش تا هشت هفته‌ای معمولاً توصیه می‌شود.

بعد از این، معمولاً درمان متوقف می‌شود، زیرا این خطر وجود دارد که باکتری‌های روی صورت در برابر آنتی بیوتیک‌ها مقاوم شوند. این مورد می‌تواند آکنه را بدتر کند و باعث عفونت‌های ثانویه شود.

عوارض جانبی درمان آکنه با آنتی بیوتیک‌ها غیرمعمول هستند، اما می‌تواند شامل موارد زیر باشند:

• تحریک جزئی پوست
  • قرمزی و سوزش پوست
  • لایه برداری پوست

آزلائیک اسید برای درمان آکنه

اگر عوارض جانبی بنزوئیل پراکسید یا رتینوئیدهای موضعی، تحریک کننده یا دردناک باشند، اسید آزلائیک به عنوان یک درمان جایگزین برای آکنه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آزلائیک اسید به از بین بردن باکتری‌ها کمک می‌کند. این دارو اغلب به صورت کرم یا ژل عرضه می‌شود و معمولاً روزی دو بار (یک بار در روز اگر پوست حساس باشد)، استفاده می‌شود. همچنین، قبل از بهبود آکنه، معمولاً باید از اسید آزلائیک استفاده کرد.

عوارض جانبی آزلائیک اسید معمولاً خفیف هستند ولی به مواد زیر تقسیم می‌شوند:

• سوزش پوست
  • خارش پوستی
  • خشکی پوست
  • قرمزی پوست

روش‌های درمانیِ هورمونی برای درمان آکنه

روش‌های درمانی هورمونی غالباً می‌توانند برای زنان مبتلا به آکنه مفید باشند، به خصوص اگر جوش‌ها در طی پریودها از بین بروند و یا با شرایط هورمونی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک همراه باشند.

اگر قبلاً از این شیوه استفاده نمی‌کردید، یک پزشک معالج ممکن است قرص ضدبارداری خوراکی را توصیه کند، حتی اگر فرد از نظر جنسی فعال نباشد. این قرص ترکیبی اغلب می‌تواند به بهبود آکنه در خانم‌ها کمک کند، اما ممکن است تا یک سال طول بکشد تا بهبودی کامل مشاهده شود.

کو سیپرین دئول

کو سیپرین دئول یک روش درمانی هورمونی است که می‌تواند برای آکنه شدید استفاده شود.  قبل از اینکه بهبود قابل توجهی در بیماری دیده شود، احتمالاً مجبور خواهید بود به مدت دو تا شش ماه از این دارو استفاده کنید.

یک خطر کوچک وجود دارد! زنانی که این دارو را مصرف می‌کنند ممکن است بعدها به «سرطان پستان» مبتلا شوند. تخمین زده می‌شود که خطر استفاده از کو سیپرین دئول در هر سال معادل حدود یک در 2500  نفر باشد.

سایر عوارض جانبی کو سایپرین دوئل شامل موارد زیر هستند:

• خونریزی و لکه بینی بین پریودها (بعضی اوقات ممکن است برای چند ماه اول اتفاق بیفتد)
  • سینه درد
  • تغییرات در خلق و خو
  • از دست دادن علاقه به رابطه جنسی
  • افزایش وزن یا کاهش وزن
  • ایزوترتینوئین

مشکلات پوستی که نباید با آکنه اشتباه گرفت

روزاسه:

روزاسه یا آکنه دوران بزرگسالی عبارت است از التهاب و قرمزی مزمن پوست صورت (معمولاً گونه‌ها، بینی و پیشانی) است، اما در واقع این بیماری آکنه نیست. این بیماری هر دو جنس (به خصوص افراد با رنگ روشن پوست) را درگیر می‌کند، ولی در زنان سه برابر شایعتر است. سن بروز روزاسه معمولاً ۳۰ تا ۶۰ سال است.

جوش اصلاح:

به این حالت گاهی اوقات «برجستگی‌های تیغ» یا «راش تیغ» نیز گفته می‌شود. وقتی اصلاح می‌کنید و انتهای موهایتان را به پوست نزدیک کردید، مو‌ها در پوست پیچیده و باعث ایجاد برآمدگی‌هایی می‌شوند. این یک مشکل مکانیکی است و درمان آن شامل کمتر تراشیدن مو (یا ریش گذاشتن و یا لیزر مو) است. البته سودوفولیکولیت (جوش اصلاح) در بیمارانی که جوش دارند نیز می‌تواند رخ دهد.

فولیکولیت:

جوش‌ها می‌توانند در قسمت‌های دیگر بدن مانند شکم، باسن یا پا‌ها ایجاد شوند. اما این‌ها نه جوش بلکه فولیکول‌های ملتهب هستند. اگر این موارد به خودی خود برطرف نشوند، پزشکان می‌توانند آنتی بیوتیک خوراکی یا خارجی را تجویز کنند که به طور کلی برای جوش استفاده نمی‌شوند.

فولیکولیت گرم منفی:

برخی از بیمارانی که مدت طولانی با آنتی بیوتیک خوراکی تحت درمان قرار گرفته اند، پاستول‌های پر از باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک‌هایی که قبلاً استفاده کرده اند را توسعه می‌دهند. آزمایش‌های کشت باکتریایی می‌توانند این میکروب‌ها را شناسایی کنند و باعث می‌شود پزشک آنتی بیوتیک‌های مختلف یا سایر روش‌های درمانی را تجویز کند.

پیشگیری از آکنه

اقدامات پیشگیرانه مختلفی وجود دارند که می‌توانند جلوی شعله‌ور شدن جوش را بگیرند یا اثرات آن کاهش دهند. این اقدامات شامل موارد زیر هستند:

• برای جلوگیری از بروز جای زخم، هیچ‌گاه ضایعات آکنه را فشار ندهید.
  • یک رژیم مراقبت روزانه از پوست ایجاد کنید که شامل پاکسازی با یک دستمال مرطوب، آب گرم و یک صابون مناسب صورت با شستشوی حداقل دو بار در روز باشد.
  • دور نگه داشتن دست‌ها از صورت مفید است، زیرا هر بار که افراد صورت خود را لمس می‌کنند، خاک و روغن بیشتری را بر روی پوست منتقل می‌کنند.
  • فقط از محصولات مراقبت از پوست و مو بدون روغن استفاده کنید.
  • در هنگام شستشوی پوست از اسکراب (لایه بردار) استفاده نکنید.
  • بانوان باید از لوازم آرایشی استفاده کنند که بدون روغن بوده یا دارای برچسب non-comedogenic باشد. این اصطلاح به معنای این است که وسیله آرایشی باعث بسته شدن منافذ پوست نمی‌شود.
  • همیشه بعد از عرق کردن و ورزش، پوست را شستشو دهید.
  • روزانه از کرم ضدآفتاب استفاده کنید، زیرا ممکن است برخی از داروهای آکنه باعث افزایش حساسیت پوست در برابر نور خورشید شوند.
  • از پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری شود.
  • یک رژیم غذایی سالم با حداقل قندهای تصفیه شده ضروری است.
  • کنترل استرس نیز می‌تواند به کاهش تعداد و شدت جوش کمک کند.

درمان آکنهدرمان جوش صورتدلایل جوش صورت